Semnificația Crăciunului


 

Oamenii trăiesc faptele in funcție de conotația simbolică a acestora. Intensitatea și natura trăirii unui eveniment este dată de semnificația acesteia. Faptele capătă semnificație prin acordarea de sens. Ninsoarea in sine este un fapt natural care in funcție de conotația simbolică este trăită in mod diferit. Pentru un copil siberian ninsoarea face parte din obișnuit și banal. Pentru un copil ninsoarea aduce are cu ea un mesaj implicit, acela al bucuriei, al distracției, al sărbătorii… Același fapt poate fi trăit in mod diferit, datorită semnificațiilor diferite. Noi trăim la nivel de semnificație, nu la nivel de fapte, trăim la nivel de conotații, nu la nivel de eveniment.

Întrebarea pe care mi-o pun de fiecare dată atunci când vine Crăciunul, este in legătură cu semnificația lui pentru mine. Care este însemnătatea sărbătorii? Nu cred că există semnificație adevărată și semnificație falsă, ci doar semnificație inițială și ulterioară. Pentru că oamenii sunt subiectivi și in natura lor, pentru a înțelege lucrurile trebuie să și le explice, să le interpreteze, ei creează un sens chiar și lucrurilor care nu au sens. In lipsa unui creator de sens care să-I acorde datele necesare, omul obișnuit își va reprezenta această sărbătoare la nivelul simțului comun. De aceea in timp anumite fapte se golesc de semnificațiile inițiale și ulterior se reinterpretează dându-le alte semnificații. O semnificație poate fi abandonată in prezența alteia mai plăcute, mai raționale, mai conotativă, mai intensă. Pentru ca nașterea lui Isus și sărbătoarea Crăciunului să capete sens trebuie să-l construim sau mai bine zis să-l redescoperim pe cel intenționat de Dumnezeu.

Semnificația Crăciunului este complexă, cu elemente esențiale și altele de detaliu.

Una dintre semnificațiile esențiale ale Crăciunului este elementul de surpriză al primului crăciun. Crăciunul este o sărbătoare specială tocmai din acest caracter de neașteptat al momentului despachetării darurilor, de sub brad, in seara de ajun. Surprizele care au înconjurat noaptea sfântă a nașterii lui Isus sunt atât de mărețe încât nici unul nu le putem înțelege pe deplin. Ne putem gândi la ele o viață întreagă și totuși fără să epuizăm mărimea lor si fără să sondăm adâncimea lor.

In mod normal nu ar trebui să ne surprindă anumite elemente cum ar fi: îngerul, mesagerii lui Dumnezeu; sau Betleemul, cetatea lui David, sau faptul că aceste lucruri se întâmplă in Israel. Nu mă surprinde alegerea unei fecioare pentru a finaliza planul lui Dumnezeu; totuși sunt anumite elemente de surpriză.

– Apariţia în scenă a Nazaretului. Nazaretul este un oraş situat in partea de Nord al Israelului in Galileea Neamurilor, in ținutul lui Za bulon. In ultima cuvântare a lui Iacov către fiul său Za bulon îl descrie pe acesta in mod profetic ca un simbol al apostaziei. Orășelul Nazaret nu este menționat in Vechiul Testament, in apocrife, in Talmud sau in scrierile istorice ale lui Iosif Flavius. De aceea disprețul iudeilor față de Nazaret și nazarineni era oarecum justificat. Natanael ilustrează foarte bine această atitudine atunci când se întâlnește cu Hristos și ii răspunde invitației lui Filip printr-o zicală a vremii „Poate ieși ceva bun din Nazaret?” (Ioan 1:46). Deși nu lipsesc din cadrul nașteri Domnului localitățile consacrate in istoria providențială a poporului Israel precum Betleem și Ierusalim. Dumnezeu include in împlinirea planului său de mântuire și elemente suplimentare.

Fecioara din Nazaret. Nu este surprinzător faptul alegerii unei fecioare pentru al naște pe Hristos, mai ales când avem de-a face in Vechiul Testament cu două profeții mesianice foarte importante: (Genesa 3:15; Isaia 7:14). Nu era greu să găsești o fecioară in Israel in vremea aceea, dar in Nazaret era chiar o problemă. Nazaretul era un focar de corupție și depravare. Nazaretul se afla la intersecția unui mare drum care lega Tirul, Sidonul și Ierusalimul. Nazaretul a fost locul unde deseori soldații romani care poposeau peste noapte, iar negustorii greci își așezau aici caravanele. In orășelul cu o reputație așa de proastă a venit Mesagerul lui Dumnezeu. O cetate fără însemnătate, fără notorietate istorică, fără semnalare profetică, fără personalități istorice remarcabile, disprețuită, este folosită de Dumnezeu pentru a alege de aici oameni neprihăniți. Maria și Iosif sunt exemplele de neprihănire într-o lume coruptă.

  • Implicarea lui Iosif în genealogia lui Hristos. Iosif a fost logodnicul legitim al Mariei.
  • Îngerii trimiși la păstori
  • Dumnezeu în formă de copil.

 


 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s