Fă din visul tău un drum


Prietenul meu, Cristi Galea a semnalat ieri (18.05.2016) pe Facebook melodia asta și am fost plăcut surprins. Am primit mai mult decât mă așteptam. Imediat am fost atras de text. După ce am ascultat-o, am simțit nevoia să dau replay. Felicitări Pumn de Țărână pentru melodie și în principal pentru text.

M-am oprit să scriu aceste rânduri pentru că merită să semnalez câteva lucruri pe care le citesc eu în rândurile și printre rândurile acestei melodii.

Îmi place și melodia și ritmul, însă prin text cred că reușește să transmită un mesaj unic, sau cel puțin nu în direcția discursului public dominant, iar acest lucru trebuie interpretat drept un semn de sfidare inteligentă.

 

Nu faceți din modă un instrument de tortură.

Beau cafea cu zahăr mult… Păi… în lumea în care se tot promovează diete și abținerea de la dulciuri, mâncare selectivă…, etc, Pumn de Țărână parcă spune: „Măi oamenilor, am și eu o plăcere și țin la ea.” „Mai lăsă-mă cu textele astea despre nutriție și sănătate. Nu mă ajută, ba chiar mă scot de pe traiectoria mea.”

 

S-a pierdut sensul prieteniei. Îl declar nul.

Trăim într-o lume ipocrită în care toți zâmbim și suntem prieteni, însă în această lume s-a pierdut chiar sensul prieteniei adevărate. Avem sute de prieteni pe Facebook și nimeni nu ne sună sau vizitează de ziua noastră de naștere. (Toți nu înseamnă toți, ci cei mai mulți, iar nimeni nu însemnă nimeni, ci tot cei mai mulți. – comentariu pentru scrupuloși)

Am colegi interesați de mine, recunosc. Mă salută și mă întreabă: Ce-am făcut? Pe unde-am fost?  

Oameni sunt interesați de noi așa cum suntem noi interesați de știrile de la TV. Sunt bune, informative, îmi ocupă plăcut tipul mort, dar cam atât, să nu mă afecteze. La fel și cu prietenii ăștia interesați de mine: le plac micile mondenități și dacă eu pot oferi câteva sunt fericiți. E ca și cum ar spune: „Hai, întreține atmosfera…” „Ești popular.” „Râdem împreună…” „Mai treci pe al noi…” Și zâmbetul ne îngheață pe buze când ne dăm seama că nu le pasă deloc de noi, ci doar de nevoia lor de entertainment. Dar ce se ascunde în sufletul meu, dar valoarea mea ca om, dar talentul meu interesează pe cineva, dar visurile mele ce se întâmplă cu ele?

 

Cuvintele goale nu mă încurajează.

Eminescu le spunea Criticilor lui:

E ușor a scrie versuri
Când nimic nu ai a spune,
Înșirând cuvinte goale
Ce din coadă au să sune.

Pumn de Țărână pare să ne spună: E ușor să ții discursuri care sună bine, dar care nu hrănesc. „Trebuie să crezi în tine, să fii optimist și să ai un vis în viață…” nu sunt, de multe ori, decât cuvinte goale. Le auzim mereu, însă nu prea reușim să le aplicăm, să le trăim. Oare de ce? Prin această aluzie aparent nevinovată, clipul pune întregul discurs despre dezvoltare personală sub semnul îndoielii. Observ o subtilitate care trebuie scoasă la lumină: Cât de mult mă ajută discursurile astea motivaționale? Mai mult mă încurcă. Mi se prezintă tot felul de rețete care nu prea se potrivesc în cazul meu, și al tău, și al multora. Da, sună bine, dar pică la proba practică. Iar ceea ce contrariază și mai tare, și este surprins în videoclip, este motivația din spatele acestui tip de discurs: că ascund interese corporatiste, că trebuie să fim productivi, să ne gestionăm bine timpul, că trebuie să ne dezvoltăm potențialul pentru a face bani pentru cei care știu să profite de performanțele noastre…

 

Totuși, un experiment social este atractiv.

Lumea în care trăim încurajează tipul de experiență care se prezintă drept experiment social. Suntem invadați de ele pe Facebook. Joacă rol de știință empirică. I-ați văzut pe cei care dau persoanelor fără adăpost și le filmează reacțiile, cei are se fac că scapă un portofel plin cu bani pentru a vedea reacția celor care îl găsesc, cei care participă la un Reality Show și așa mai departe. Întreaga viață este prezentată ca un experiment social. Este moda experimentelor sociale. Unii fac înconjurul lumii pe bicicletă, alții traversează un continent înfruntând tot felul de pericole numai că așa li s-a pus lor pata (Vezi filmul Wild, 2014).

Pumn de Țărână își asumă acest aer de experiment social: „Să închiriez o rulotă pentru o lună” și să mă las purtat de „dorul de ducă”.

Aparent sloganul ar fi: Când viața nu e atractivă, fă din ea un experiment social.

 

E mai bine să faci ceva decât să aștepți.

Oare cât să stai să meditezi sub clar de lună… Acest vers ascunde un pic de ironie și poate puțină furie. Am stat prea mult, am așteptat prea mult, ar fi timpul să fac ceva.

Să meditezi… Sunt momente când meditația devine povară. Meditezi prea mult sau prea puțin sau probabil că meditația în sine nu este de ajuns.

Sub clar de lună… E noapte (în viața mea) și totuși am un pic de lumină. Sunt în mulțime și totuși singur. Nu știu ce să fac și totuși am un vis ascuns în inimă…

Aceste versuri vorbesc și despre faptul că uneori nu ne găsim locul, nu ne înțelegem pe noi înșine și ne simțim singuri și obosiți de inginerii care șurubăresc prin sufletele noastre. „Lasă-mă așa stricat cum sunt. Nu am nevoie de nimeni ca să îmi repete că am probleme. Știu asta foarte bine.” „Dar de ce soluția ta ar fi bună pentru mine? Las’ că îmi găsesc singur soluția.”

 

Nu aștepta ca altcineva să facă pentru tine ceea ce poți face tu.

Să aștepți că poate o stea are ceva să îți spună… Probabil este o aluzie la Dumnezeu. Autorul e creștin și ne putem aștepta la asta, însă textul să potrivește mai mult cu spiritul românului care stă „sub clar de lună” ca cineva să îl observe, să îl bage în seamă și să îi recunoască întreaga lui valoare. Însă este clar (nu clar de lună) că acest lucru nu prea se întâmplă și o să fim obosiți de speranța că într-o zi ceva miraculos se va întâmpla. De aceea soluția: mișcă ceva, chiar și ceva straniu e mai bun decât sfânta noastră înțepenire.

Cine poate fi, totuși, acel „cineva”? Cineva care să te vadă așa cum ești și să te accepte, cineva care să vadă în tine mai mult decât vezi tu și să te pună în valoare, cineva care să te susțină și să îți vrea binele fără să te invidieze, cineva care să te respecte și să te iubească autentic… Ceri prea mult de la viață? Probabil. Dar cine a pus în noi aceste dorințe? Cine este acel cineva? Preceptul biblic „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi.” (Matei 22:39) se aplică în acest context. Acel cineva ești tu, mai întâi pentru tine și apoi pentru altul. Și fără îndoială, acel cineva este Dumnezeu, dacă îl cunoști. Și dacă vor fi în lumea asta, în afară de tine și Dumnezeu, unul sau doi oameni care vor întruchipa pe acel „cineva” ești un om fericit. Dar nu le putem avea pe toate odată.

 

Nu vreau să fiu instrumentul nimănui. Vreau să am inima cu mine în tot ceea ce fac.  

Dacă mă întrebi direct: Mie nu-mi arde de miting, când mă arde soarele vreau să mergem după feeling. Artistul arată o caracteristică a românului patriot: „Nu vreau să ți se pară ciudat, dar dacă mă codesc înseamnă că nu îmi place. Dacă nu îți spun verde în față ce cred este pentru că nu vreau să te jignesc. Dar dacă insiști…

 

Cum poți ajuta pe cineva să își regleze busola? Împrumută-i o rulotă… sau cumpără-i un bilet de concediu.

Îți împrumut rulota pentru o lună… „Nu știu cum să te ajut, dar du-te și regăsește-te într-o călătorie… De prea mult timp nu arăți bine. Trebuie să te repari. Ia rulota și te du. Și nu te întoarce până nu ești cu zâmbetul pe față. Nu te mai întoarce la fel.” Este un alt mod de a ajuta. Te ajut să te ajuți.

Am dor de ducă… vorbește despre sentimentul teribil al inutilității, al neîmplinirii, al pierderii scopului sau pur și simplu o oboseală cronică care se cere tratată. Rutina, bat-o vina. Sentimentul împlinirii personale la un moment dat nu este dat de ceea ce faci, ci de ceea ce nu ai avut curaj să faci sau de drumul pe care îl eviți și știi că trebuia să îl urmezi.

 

 

Drumul autenticității e greu și prezintă riscuri.

Nu sunt eu 100%. E mai ușor să porți măști sociale și să îndeplinești așteptările altora decât să fii tu însuți. Să fi tu înseamnă să plătești un preț mare pentru propria libertate, un preț care se plătește din nou și din nou… Și uneori te întrebi dacă merită. E mai ușor să spui ce se așteaptă de la tine… E mai adecvat. Dovedești că ești adaptat social.

Isus spune: Cine vrea să mă urmeze să se lepede de sine: Care „sine”? Nu știu. Discuția ar putea fi lungă, însă, un lucru este clar, să ne lepădăm de sinele social, sinele cu care ne-am pricopsit din contactul cu cultura… Pumn de Țărână ne spune că drumul autenticității personale începe cu recunoașterea alterității și adausului social.

 

Visul este un drum.

Ia-ți un vis și fă-ți din el un drum. Până la urmă ăsta e mesajul. Nimic nu are sens pe termen lung dacă nu îți asumi propriul vis. Ia-ți visul acela prăfuit și fă din el un proiect… Visul este un drum. A nu realiza un vis e una, dar a nu merge pe drumul trasat de visul tău e cu totul alta. A nu purcede pe drumul care duce la împlinirea visului tău înseamnă înaltă trădare față de tine însuți.

 

Să îmi fie iertată îndrăzneala de a sparge textul acesta. Uneori simt nevoia să fac asta. Dar din dorința de a arăta frumusețea și bogăția textului, interpretul nu face altceva decât să îl altereze. Nu am avut intenția să diluez cu nimic farmecul textului sau al melodiei, ci doar să îl pun în lumină și să arăt ce poate însemna el pentru mine.

Probabil că ce-am făcut eu aici seamănă cu încercarea de a explica un banc. Dacă oamenii nu râd atunci când este spus bancul, degeaba încerci să îl explici după aceea. Unele lucruri trebuie lăsate ascunse și neexplicate. Așa facem noi, pastorii, și cu textele biblice, le furăm farmecul. Dar ne asumăm acest rol pentru că avem impresia că ceva în plus poate fi spus.

Dacă cel care a scris textul melodiei nici măcar nu s-a gândit la lucrurile pe care eu le exprim aici, înseamnă că și-a îndeplinit rolul creativ. Rolul artistului este acela de a crea și de a lăsa liber obiectul creației sale ca ceilalți să îl recepteze cum cred ei de cuviință în funcție de trăirile, experiențele, dorințele și visurile lor.

 

P.S. Acest text nu este un advertorial. El a fost scris din proprie inițiativă, dar recomand cu încredere Pumn de Țărână.

Pagina de Facebook: https://www.facebook.com/pumndetaranaofficial/

Canalul de Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCgBDKsXle23vZjmkb7J7GOw

Evenimentul de lansare al noului album: Eu sunt Litera: https://www.facebook.com/events/591244474370808/

Lasă un răspuns

